Det finns en del som du måste ta ansvar för – kanske med hjälp från någon närstående. Här är en checklista med sådant som bör ses över när någon anhörig avlidit.
Kontakta anhöriga och vänner
Det man bör göra så snart som möjligt är att meddela nära släktingar och vänner vad som har hänt. Bland dem dem hittar du förmodligen också de som kan ge dig det bästa stödet i din sorg – och var inte rädd för att be om det stödet. Om du inte hittar stöd i dina närmaste finns det andra som är beredda att hjälpa till, t. ex sjukhusprästen, sjukhusets kurator, församlingsprästen eller distriktsläkaren. Det finns också stödföreningar, här är ett par tips:
Vi som mist någon mitt i livet – vimil.se
För dig som är närstående till någon som tagit sitt liv – spes.se
Föreningen Vi som förlorat ett barn – vsfb.se
Spädbarnsfonden – spadbarnsfonden.se
Stat, kommun och landsting får automatiskt veta att en person avlidit, det ombesörjer den läkare som konstaterat dödsfallet genom att sända in uppgifter till Skatteverket. Detta skall läkaren göra första vardagen efter dödsfallet.
Ordna så att någon ser till bostaden om den står tom. Tömma kylskåp, ta ut eventuella hushållssopor och tar hand om husdjur. Om den avlidne hade tillhörigheter på sjukhuset bör du hämta ut dem. Informera grannarna till den döde.
Om bostaden är obebodd kan det vara lämpligt att eftersända posten till någon efterlevande. Räkna med att reklam kan komma i den dödes namn en tid efter dödsfallet.
Att säga upp medlemskapet är ett skäl men ett annat är att föreningen kan vilja skicka blommor eller vara representerad vid begravningen. Det kan också finnas medlemskonto som ska återbetalas till dödsboet, eller en medlemsförsäkring som faller ut vid dödsfall.
Förutom egendoms- och kapitalförsäkringar finns ofta specialförsäkringar för t ex mobiltelefon, dator eller TV. Vissa försäkringar är inte längre aktuella – andra bör kanske föras över till ny försäkringstagare.
Det är också viktigt att bevaka eventuella försäkringsutfall eller premieåterbetalningar i samband med dödsfallet.
Om du är osäker på om det finns försäkringar som ger utdelning vid dödsfall så hjälper begravningsbyrån till att göra en försäkringsinventering.
För att undvika onödiga avgifter är det viktigt att säga upp aktuella abonnemang. Kanske vissa avtal också ska överföras på efterlevande. Telefon, internet och tidningar är sådant som oftast kan sägas upp direkt. Hyreslägenheter har en månads uppsägningstid vid dödsfall.
Vänta med att säga upp bankkonton i den dödes namn, dessa ska avslutas först efter det att bouppteckningen är registrerad. Däremot är det viktigt att klippa sönder kreditkort och betalkort liksom att meddela företag som ställt ut korten.
Idag finns det inställningar i de flesta sociala medier och även i Googles tjänster som gör att efterlevande kan ta kontroll över innehållet vid dödsfall. Men många har naturligtvis inte fyllt i denna information. Begravningsbyrån kan då hjälpa dig att avsluta den avlidnes sociala medier om du så önskar. Fundera på om det finns bilder som eventuellt kan vara värdefullt att spara ner från sociala medier innan de stängs ner. Ett raderat konto går inte att återskapa!